Hoe marketing zich kan aanpassen aan een cookievrije wereld Meer recentelijk (en tot groot ongenoegen van veel webontwikkelaars) kondigde Google aan dat het geen cookies meer zal gebruiken. Marketeers over de hele wereld waren geschokt door deze aankondiging. Dit betekende in wezen dat ze nu verschillende van hun marketingstrategieën moesten veranderen, en sommige heel radicaal. Sommige methoden vereisen een volledige herziening om het hoofd te bieden aan dit “nieuwe normaal” dat aan de horizon opdoemt. 1) focus op gedragsanalyse We moeten allemaal onze focus opnieuw richten op klantgedrag. In feite is het vertrouwen op cookies niet zo effectief als het analyseren van klantgedrag. Merken kunnen het beter doen door te investeren in het bouwen van een dataset van klantgedrag. 2) Creëer uw eigen activa Het nieuws van Google zal ons dwingen om de gegevens die we hebben te activeren. Alle benodigde technologieën zijn al aanwezig om te beginnen met het verzamelen van gegevens, maar zorg er eerst voor dat u alle GDPR- en CCPA-regels hebt overwogen. Er zullen andere nieuwe functies en targetingtechnologieën zijn. 3) Focus op het opbouwen van directe relaties Aangezien de opt-out van cookies de komende twee jaar geleidelijk zal worden ingevoerd, zullen wij marketeers doen wat we altijd hebben gedaan: aanpassen. De privacysandbox van Google stelt ons in staat om relevante advertenties te maken. 4) Configureer de targeting opnieuw Hoewel het verwijderen van cookies een privacyoplossing lijkt, spelen remarketing en personalisatie van advertenties op sociale media nog steeds een grote rol. Richt uw inspanningen op deze platforms en gebruik nieuwe vormen van targeting. 5) Gebruik accountgebaseerde marketing Met deze verandering leren meer bedrijven wie hun doelgroep is. Op deze manier zal Account-Based Marketing naar nieuwe hoogten stijgen en voor een meer gedisciplineerde aanpak zorgen. 6) Focus op nieuwe identificatiemogelijkheden Ik denk dat we in de toekomst een inspanning van de industrie zullen zien om op veilige manieren verder te gaan dan de mogelijkheden van cookies. Daarnaast wordt het mogelijk AI-technologieën te gebruiken om gegevens over gedrag, aankopen en gebruikersvoorkeuren te optimaliseren. 7) Ga naar apparaat-ID’s en IP-adressen Als u zich afmeldt voor cookies, is IP-tracking en apparaatidentificatie de primaire methode voor het volgen van gebruikersgedrag. Apparaat-ID’s worden bijvoorbeeld al lang gebruikt voor geotracking. Deze identificatiegegevens zijn anoniem en respecteren de bescherming van de privacy van gebruikersgegevens, waardoor cookies niet relevant zijn. 8) Betrekken, vragen, controleren Cookies werken, maar ze zijn lang niet zo effectief als het betrekken van een publiek met interessante inhoud en hen vervolgens om hun gegevens vragen. Marketeers behoren tot de meest creatieve mensen ter wereld. Aantrekkelijke inhoud zal consumenten aanmoedigen om zich te authenticeren met behoud van controle over hun gegevens. 9) Blijf relevante inhoud creëren Cookies bieden gebruikers en ontwikkelaars een bepaald gemak. Technologie zal komen en gaan. En degenen die zich richten op het publiek en inhoud voor hen maken, zullen manieren vinden om inkomsten te genereren met hun verkeer. Daarom raad ik je aan om je te concentreren op de inhoud, maar je bewust te zijn van technologische veranderingen. 10) Terug naar de basis Nadat ze cookies hebben verwijderd, moeten marketeers terug naar de basis. Dit omvat het opnieuw bezoeken en verfijnen van doelgroepen, identificeren waar ze informatie op en buiten internet consumeren, inhoudsthema’s en -formaten uitbreiden en kanalen opnieuw definiëren die bijdragen aan een succesvolle en holistische klantreis. 11) Richt je inspanningen op sociale media Het lijkt mij dat marketing vandaag de dag uitsluitend gericht is op sociale media. Dit is een actuele trend en de markt is vooral gericht op informatie van gebruikers op social media. Zo worden cookies volledig overbodig. 12) Update verouderde technologie Cookies zijn bij ons sinds het begin van internet. Ze zijn niet langer de beste manier om belangrijke webfunctionaliteit te ondersteunen. Marketeers kunnen zich aanpassen door zich aan te passen aan verschillende nieuwe platforms, waardoor hun team op het goede spoor blijft, zodat ze kunnen worden geïmplementeerd voordat hun strategieën verouderd raken. 13) Breid uw publiek uit Agentschappen zullen berichten van algemene aard moeten maken. Zonder cookies kan het moeilijker zijn om gepersonaliseerde advertenties te maken die zijn afgestemd op uw individuele behoeften. Marketeers zullen hun boodschap moeten overbrengen om het maximum van hun publiek te bereiken. COVID-crisis herschrijft communicatieregels Twee maanden geleden zou elke millennial je hebben verteld dat niets spannender is dan een telefoontje. Dit was natuurlijk in de wereld vóór COVID. Maar vandaag, in de eenzaamheid van quarantaine, willen mensen stemmen horen en elkaars gezichten zien. De COVID-crisis heeft onze communicatieregels volledig herschreven, wat gevolgen zal hebben voor ons nadat de pandemie is geëindigd. Verandering 1: democratisering van digitale gemeenschappen Beroemdheden organiseren live-uitzendingen voor iedereen, er worden elke avond anonieme dansfeesten gehouden in Zoom, enz. Elke interactie op internet is tegenwoordig een gemeenschapsuitbreiding die digitale gemeenschappen democratiseert. Hierdoor kunnen merken hun online communities over de hele wereld uitbreiden. Verandering 2: hulp en ontspanning In een wereldwijde crisis zoeken consumenten naar manieren om ervaringen te delen en collectieve frustratie te verminderen. Van instructievideo’s bakken tot online yogalessen, we zijn nu allemaal contentmakers en influencers voor elkaar. Dit alles biedt morele hulp en moedigt ons aan om “al het mogelijke te doen” in nieuwe levensomstandigheden voor ons. Verandering 3: Optimisme als zelfzorg De sarcastische inhoud die ooit het kenmerk van internet was, wordt vervangen door inspirerende inhoud. Zelfs voorheen hatelijke merken zoals Wendy’s veranderen hun strategieën om kameraadschap te bevorderen door middel van games, online evenementen en gedeelde verhalen. Verandering 4: fascinatie met feiten Het leven tijdens het coronavirus-tijdperk wordt gekenmerkt door een onverzadigbare consumptie van informatie. In korte tijd werden jonge gebruikers, die voortdurend bekritiseerd werden omdat ze “op internet leven”, serieus genomen. Waarom B2B-marketingautomatisering en martech er nog steeds toe doen Investeren in marketingtechnologie blijft een prioriteit voor alle bedrijven, omdat ze ernaar streven om te voldoen aan de groeiende behoefte aan personalisatie en de noodzaak om snelgroeiende hoeveelheden consumentengegevens te verzamelen, te verifiëren en te analyseren om de klantervaring te verbeteren. Ten tijde van de Gartner-enquête van 2019 was het optimisme voor 2020 groot: 88% van de CMO’s zei dat de impact van het mondiale economische klimaat in de toekomst positief zou zijn, en meer dan de helft (53%) dacht dat het sterk zou zijn. De plotselinge COVID-19-crisis veranderde echter alles op wereldschaal. Hoewel het aandeel van het budget voor marketingtechnologie is afgenomen, blijft maart andere uitgaventerreinen overschaduwen. De mediabestedingen waren gelijk aan investeringen in marketingtechnologie, terwijl de kosten voor arbeid (25%) en uitzendbureaus (22%) daalden. Waarom u een ander marketingkanaal nodig heeft Uw nieuwe product werkt. Het kan een nieuw product zijn dat een probleem effectief oplost, of het kan zijn dat u een bestaand product heeft bijgewerkt en 10 keer beter heeft gemaakt. U hebt zelfs een kanaal gevonden om klanten aan te trekken en ziet een groeipad. Als je doorgaat met investeren en focussen op dit kanaal, zul je zeker je doelen bereiken. Deze manier van denken is helaas kortzichtig. Er zijn talloze voorbeelden van hoe kanaalverslaving een aanzienlijke impact kan hebben op een bedrijf. Amazon is een voorbeeld waar afhankelijkheid van één kanaal riskant is. Veel ondernemers kozen Amazon als hun enige distributiekanaal en gingen failliet. Het is belangrijk om na te denken over kanaaldiversificatie om bedrijfsrisico’s te verminderen. Ongeacht de kanalen moet u altijd een merk opbouwen. Als er over uw merk wordt gesproken, zal uw bedrijf nooit afhankelijk zijn van één kanaal. Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden. E-mail: info@webdevelopmentapp.com BE: +32 499 41 46 24 Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie |
https://webdevelopmentapp.com/nl/ |
